الأربعاء، 29 أغسطس، 2012

حمره ....ومن غير بذر !!



كثيرا ما نشبه اى شىء مجهول فى مستقبلنا بالبطيخة وأنت وحظك لتطلع حمره ..لتطلع .قرعه وبختك يا أبو بخيت
أفتكرت واحد صاحبي كان بيشترى بطيخه م الفكهانى فصاحبي قاله : لو طلعت قرعه هعمل وهسوى
رد الفكهانى بكل بساطه : عيب دانت راجل شيخ وعارف ربنا
عايز يقوله يعنى أنك المفروض أكتر واحد يؤمن بالله وقدره واللى جوه البطيخة دى من الغيبيات اللى مش هنعرفها غير لما نكسر البطيخة

أختيارنا لمرسى كان بمثابة شرانا لبطيخة بدون مكسر
ماهو شرا البطيخ نوعين أما ع المكسر ودى هتشوفها وتتأكد أنها حمره قبل ما تشتريها وأما على أبوها كدة وأنت وحظك
أحنا أختارنا مرسى بدون مكسر بختك يا أبو بخيت ..بطيخة يا تطلع قرعه يا تطلع حمرا
على اساس أن مرسى بطيخة أحسن ميت مرة م القتاية أو القثائه او الأتايه أحمد شفيق ومعرف أن القتاية زى الخيارة يوم ف أيدك ويوم ف أمن الدولة
أعتقد الان وبعد أكثر من 60 يوم فى قصر الرئاسة وبعد حركة الانقلاب الواسعه اللى قام بيها مرسي وبعد العلاقات الخارجية الجديدة
والتطور الداخلى المعقول أستطيع أن أقول أننا بفضل الله أختارنا بطيخة حمره ومرمله كمان

لكن عيب البطيخة هو شوية البذر والمطبلاطيه اللى شغالين ورا مرسى
مرسى هيعمل قرض .. يغرقوا البلد فتاوى انه حلال حلال حلااال
مرسى هيخش الحمام ..ينزلوا بالفتاوى انه يجوز دخول الحمام بعد العشاء
مرسي بيصلى الفجر ..الزغاريط تشتغل
محروس مسك المقص ...لووووولوى

نصيحة اخوية للبذر بتاع البطيخة
ستفقد مصداقيتك بأستخدامك التطبيل فى الهيافات ..فعندما تأتى الأمور الاهم لن يكون لرأيك صدى لانك خلاص أتعلم عليك يا معلم انك مطبلاتى
أتذكرنى الان وأنا ماسك شقه بطيخ بألأهط فيها وعمال أتفتف فى البذر
عشان كدة كل ما الواد " على " يجى يقولى يا بابا انا عايز حته بطيخ من غير بذر أقوله يابنى هى دى حلاوة البطيخ أنك تاكل وتفتف وعلى رأى المثل القائل
مش فاكر بصراحة المثل

نهاركم سعيد

الثلاثاء، 28 أغسطس، 2012

أنا عايز ..





أنا عايز أكتب وأقول كلام .محشور من زمااان أوى 

حاسس بخقنه وضييق ......يا وااااااد .......خلييك قوى 

عايز أصرخ بعلو صوتى ............وأقول يااااااا قوى 

أو أجرى فى الشارع وأعرق يمكن تنزل كل الهموم ف العرق 

أو أرسم فى لوحه بيضه ........شجرة التوت والغصن والورق 

وسما صافياااااه .. .وشمس ... ونوم من غير قلق 
 وأرسم كمان .. النخلة . وشط الترعه.. وطيارة ورق 


أنا عايز أغنى وأقوول يااا رب
يا طيبنة بلادنا وترابها ..اللى عشمنا فيه ما خااب
وأقول موال لفلاح ف الارض ...م الشقى  دااااب
عايز أغنى وأغازل كل صبيه........ ..شعرها شاااب 
وأغنى لأخويا اللى ربانى .......وامى ......وأبويا 
وأغنى لليل والقمر.. ونسمه هوا...... وسحااب  

انا عايز أعوووم فى البحر 
وأخد معايا السنارة وأصطاد سمك 

عايز أعتكف المسجد اللى فيه أتولدت 
وأصلى فيه ركعات من غير ما ألتفت 
وأعمل مقرأة قرأن ..ونبطل كلام ولت 

أنا ......
انا عايز أروح لحد 
وألبس لباس أبيض وأغرقه عطر
وأنام ليلة من أسعد ليالى العمر 
وينادونى يا جميل .. ده أجمل قبر 
م الجنة جبنالك ريح وريحان 
وأنسى ما قد كان ...
ده الرب غفر 
ساعتها هصرخ وأقول يااااااااااااا بشر 
ياليت قومى يعلمون بما ربى لى أمر 





الأربعاء، 8 أغسطس، 2012

واه يا عبد الودود




واه يا عبد الودود يا اللى عايم ف دمك
وف ايدك فطارك . فطرت يا واد صحيح
ولا غدروا بيك قبل ما تبل ريقك؟
مجاتلكش أوامر و سلاحك كان بعيد ؟؟


واه يا عبد الودود
كيفك وكيف زمايلك اللى اتقطعوا جنبك
سلامى للجميع وللنعش اللى شايلك
عملولك جنازة ميرى . وحضرها المشير
ومراد بك موافى .. بيقول انا كنت عارف
انك بكرة  قتيل .....*أحيه*



واه يا عبد الودود
بتحرس ف الحدود وترجع لامك شهيد
ومعاك ميت الف جنيه ومعاش ف كل عيد
متخافش يا واد بقول ف العيد هنزور قبرك
وبكرة هندعى ليك
واليتيمة بنتك عم بتسلم عليك 
والبدله اللى فيها دمك هنسيبها للتاريخ
والله يصون بلدنا ... ويحرس السلام
ويخلى رئيسنا مرسى نايم عند الجيران
يامرسي يا اللى أختاروك

ان كنت ود أبوك
تديب حق الشهيد


واه يا عبد الودود
دمك ع الارض سايل وكمان دم اخوك
ودموع الشعب طفحت وبللت التراب
آن الاوان يا ولدى .. والجنه بقيت قريبه
وخلى الكرسى ينفع...... كل ولاد اللئيمه




الثلاثاء، 7 أغسطس، 2012

أسخن أبوس أيدك



ننتقل الان من المشهد الدرامى الدامى الذى راح ضحيتة شباب الامة الى مشهد أخر
مشهد كوميدى هو اى نعم انتقال مفاجىء من دم واحزان وسواد  مرة واحدة الى الكوميديا لكن هذا هو حال المصريين

مذيع بيهدد رئيس الجمهورية وبيخوفه ان ينزل الجنازة العسكرية
لو أنت دكر ..شفت لو انت دكر.. اه يعنى دكر اللى هو دكر يعنى
أنزل كدة ووررينى أنك دكر.
والرئيس يرتعد ويخاف... شك ف نفسه ولا أيه ؟؟
" كلمه أبيحه بمعنى -  أرفض حدوث هذا "

المشهد التالى الذى يكسر حاله الحزن والاسى التى ملأت مصر طيلة الساعات الماضية
الناس بتجرى ورا رئيس وزراء مصر بالجزم
حته تخيلية
الجميع فى وضع الاستعداد
جززززم أستعد
يقترب رئيس الوزراء
وهنا تبدأ المعركه رئيس الوزراء يجرى والناس وراه بالجزم
وننتقل بكم ايها السادة من أوليمبياد لندن الى أوليمبياد المنصه
وتبدأ الان منافسات لعبه الجرى وقذف الجلة و النشان فى نفس ذات الوقت

أرنا يا سيدى الحليم اذا غضب
ورينا يا ريس الشدة
هتسخن امتى كدة الله يكرمك انت والرجاله اللى وراك
يعنى قتلولك كام جندى ع الحدود . هددوا سعادتك وقعدوك ف بيتك زى لا مؤخذة النسوان وضربوا رئيس الوزراء بتاعك بالجزم
أسخن أبوس أيدك ؟؟
والله انا مكسوفلك سلف


الاثنين، 6 أغسطس، 2012

أمتى هنشيل السوااااد ؟




راح البياض م العلم
مش باقى غير السوااااد و .الدم
ودموع كاسرها الهم

يااااا بلد أرخص ما فيها الدم
شهيد وشهيد ووطن ب يأن
ومين هيشفى جرح الأم




صرخوا وقالوا راح الشب
من امتى ضحى غير الشب ؟؟
مات الشباب ... والله وهب
شهداء ....وريح الجنه هب

راح البياض م العلم
وخلاص عملنا حداااااد
ما كل يوم حدااد
فى كل شارع ..حداد
ف كل بيت حداد
أمتى هنشيل السوااااد ؟
يا بلد ملاها الغم

حتى العلم
راح البياض م العلم
مش باقى غير السواد والدم





مطلع مقتبس